Μην βάζεις το χέρι στην τσέπη όταν καλείς τον σκύλο σου να έρθει σε εσένα!
Εκπαίδευση σκύλου και κλασσική εξαρτημένη μάθηση!
Ο Ιβάν Παβλόφ ήταν από τους πρώτους σύγχρονους ερευνητές που ξεκίσαν να μελετούν εκτενώς τη διαδικασία της μάθησης, προσδίδοντας επιστημονικό υπόβαθρο.
Η θεωρία της κλασσικής εξαρτημένης μάθησης που διατύπωσε, βασίστηκε στο περίφημο πείραμα που διεξήγαγε με σκύλους:
Στη διάρκεια τoυ πειράματος, ξεκίνησε να μελετά τις συμπεριφορές των σκυλιών και συγκεκριμένα τη διαδικασία της πέψης αυτών. Παρατήρησε ότι όταν κάποιος έβαζε κρέας σε σκόνη κοντά στο στόμα ενός πεινασμένου σκύλου, τότε ο σκύλος άρχιζε να εκκρίνει σάλιο. Αυτή η αντίδραση του σκυλιού στην εμφάνιση του κρέατος συνέβαινε αυτόματα χωρίς να χρειαστεί κάποια συγκεκριμένη εκπαίδευση ή εντολή.
Γι’αυτό αναφέρεται ως ανεξάρτητη αντίδραση και συνεπώς το κρέας ως ανεξάρτητο ερέθισμα.
Τότε ο Παβλόφ αποφάσισε να βάλει στη θέση του κρέατος ένα άλλο ουδέτερο ερέθισμα, ένα κουδούνι. Αυτό από μόνο του δε θα μπορούσε να προκαλέσει έκκριση σάλιου στο σκυλί. Όταν όμως συνδύασε το κουδούνισμα με την τροφή (κρέας) του σκυλιού, το σκυλί άρχισε να εκκρίνει σάλιο, νομίζοντας ότι ήρθε η ώρα του να φάει. Αυτό σημαίνει ότι όταν παρουσιαστούν μαζί το κουδούνισμα και η τροφή, ο ήχος του κουδουνιού υποκινεί από μόνος του μια αντίδραση ίδια με εκείνη που προκαλεί από μόνο του το κρέας. Έτσι, το κουδούνισμα, από ουδέτερο γίνεται εξαρτημένο ερέθισμα, επειδή συνδέεται με τη τροφή. Η διαδικασία αυτή ονομάστηκε από τον Παβλόφ ως κλασική εξαρτημένη μάθηση.
Στη δική μας καθημερινότητα, μπορεί κανείς να παρατηρήσει αμέτρητες περιπτώσεις όπου οι σκύλοι μας έχουν συνδυάσει ένα “ουδέτερο ερέθισμα” με ένα “εξαρτημένο”!
Ας δούμε για παράδειγμα, ποια είναι η αντίδραση του σκύλου μας όταν βάζουμε το χέρι στην τσέπη?
Μα φυσικά, ο σκύλος μας μας κοιτάει μέσα στα μάτια, υπάκουος και προσηλωμένος, έτοιμος να πάρει το “περιεχόμενο” της τσέπης μας!
Τι και αν εμείς βάλαμε το χέρι στην τσέπη για να πάρουμε ψιλά ή τον αναπτήρα μας? Εκείνος μας έχει δει τόσες φορές να βάζουμε το χέρι και να βγάζουμε νόστιμα μεζεδάκια, που είναι πλέον πεπεισμένος ότι μόνο ωραία πράγματα βγαίνουν από εκεί μέσα!
Μα πόσο υπάκουοι είναι όλοι οι σκύλοι σε αυτό το “κάλεσμα” της τσέπης?!
Επειδή όμως η θεωρία κλασσικής εξαρτημένης μάθησης λειτουργεί αμφίδρομα, μόλις οι σκύλοι μας καταλάβουν ότι τίποτα δεν έχει αυτή η τσέπη τελικά σε σταθερή βάση, δεν θα έχουν πλέον κανένα ενδιαφέρον να μας ακούσουν όταν εμείς τους καλούμε ή τους ζητάμε να εκτελέσουν κάποια εντολή..
Γι’αυτό, μαθαίνουμε τον σκύλο μας να υπακούει στις εντολές για εμάς, κι όχι για το χέρι που μπαίνει στην τσέπη ή στο σακουλάκι/τσαντάκι.
Δοκιμάστε να φωνάξετε τον σκύλο σας χωρίς καμία ένδειξη ότι πρόκειται να τον επιβραβεύσετε, κι τότε θα δείτε εάν τελικά τον “δωροδοκείτε” για να σας υπακούει!
Συμβουλευτείτε την ομάδα μας για εκπαίδευση σκύλου που λειτουργεί σε ρεαλιστικές συνθήκες και εκπαίδευση του κηδεμόνα που διαρκεί εφ’όρου ζωής!
Εσείς, έχετε παρατηρήσει κάποια άλλη περίπτωση κλασσικής εξαρτημένης μάθησης στον σκύλο σας? Μοιραστείτε την μαζί μας!

 

Σας άρεσε αυτό το άρθρο; Μπορείτε να λαμβάνετε όλα μας τα νέα άρθρα κάνοντας εγγραφή στο Newsletter μας!

    *Απαιτείται